Monday, November 2, 2009

Memori Enam Belas

aku tak tahu sebab apa arwah abah ditukarkan ke Leong Hin San, nak kata promotion tak masih konsetabel jugak... aku tak perlu tahu sebab.. kerana aku tika itu baru darjah Empat (10 tahun) ayi 12tahun, baha 14 tahun. refresh sikit depan rumah aku ada rumah asap untuk keringkan getah ..sebelah kiri rumah mak iti lakinya nama derus, anak nya ramai perempuan yang aku ingat nyior kelapa gading... sebelah kanan arwah ayah buat reban ayam dan depan ada padang tanah merah tempat kami main hoki batang ubi..yang istimewa kat dini tiada disediakan tandas...so kami buat sendiri tandas curah terus menuju ke sungai... berdindingkan plastik gula pasir.. belakang rumah kami ada longkang curam, jadi aruah abah buat jamban tengah tengah .. so memang laju le tut tut masuk ke sungai... sebelah kiri hujung rumah ada kilang getah SMR (std msia rubber) dia punyer bau memang kick macam hidu gam beb... tepi kilang ada rumah Tony Tonydorashid (auw auw) tepi rumah tony ada kolam tinggal ... aku pernah lemas dan hampir kat kolam ni alhamdulillah ada budak cina dan baba tolong selamatkan aku ..syukur alhamdulillah.. mak ngan arwah abah tak tahu peristiwa ni... kalau tidak nahas aku....huhuhuhu

18 comments:

aadk jempol said...

pehhh...berak pun bersepah lagi ke time tu.. marah indahwater kalu tau cmni. mengikut pengalaman la, kalu polis ditukarkan tempat bertugas ni, slalu nye 2 sobab je.. pertama, dia jadik ejen 007. kedua sobab tatatertib.. hahaha

MariaKarim said...
This comment has been removed by the author.
aadk jempol said...

hehehe... den raso kono pijak la den kek kg nnt time rayo aji... adehh adehh

MariaKarim said...

berak sepah sepah , sebab kita punya jamban kongsi ramai ramai sapa mahu, abis decide buat sendiri haram je.. nak gi jamban bawa ubat nyamuk .. byk nyamuk gigit punggung... gua suka main ubat nyamuk masa melabur boleh bunuh semut kat dinding, jadi dinding jamban sudah berlubang lubang gua punyer kerja le tu..

aadk jempol said...

pehhh.. naseb baek dinding jamban berlubang.. gua ingat hbh dinding jamban kene berak.. hahaha.... mencemarkan air sungai betul la... huhu

MariaKarim said...

sorry lah den terpaksa delete den punyo komen pkl 11.23 pm sebab pak cik mail dah aruah tak baik cerito keburukan dio, anyway aruah pindah air kuning sebab berkorban untuk kawan iaitu Pak Cik Mail itu jo yang boleh cerito tut tut tut

mardianakarim said...

HU HU..
I DIDNT KNOW THAT AKONG IS VERY DESCRIPTIVE .ABOUT LEONG HIN SAN ESTATE...

MEMANG TAK BOLEH LUPA...ARWAH ABAH MEMANG SAYANG ANAK2 N FAMILY NYA..

TANDAS CURAH KAMI MEMANG CANGGIH... AADK MANA TAHU...DIA LAHIR JE DAH TANDAS PAM..

BERHINGGUS LAGI

miemass said...

Eeee..apelah korang ni..psl jamban pun mahu gaduh ke....tu belum laeee jamban terbang....ape2pun itu menunjukkan org m'sia amat kreatif....aadk jempol mmang keno b'sedia nak kono pijak ari rayo nanti....

aadk jempol said...

haha.. sendiri komen sendiri tapis.. apo la.. nk kono pocat ni.. cube penulis gambarkan sket cmno ngoman jamban curah ni.. menarek gak bunyi tu.. hahaha... uwekkkkkkkkkkkkk

MariaKarim said...

ditengah tengah longkang kita pacak 2 batang tiang kemudian bubuh kayu beruti 2inx4in melintang ditengah...dulu boleh le 2in x 4in sekarang ni keno pakai kayu balak baru boleh tahan. nak gambar nanti kena cari tapi sedap berak pakai jamban tu sebab nampak langit , belakang pokok pisang gemok lak tgu

cikgu mie said...

Seronok dapek dongar cite eh...eh...bukan dongar baco cite memori ni....kadang2 ado yg lbh kurang samo dgn kisah keme....nanti mane tau admin dapat terbitkan novel yg bertajuk"MEMORI YANG TERINGAT-INGAT"

aadk jempol said...

pehhh.. alangkah indahnye sambil berak leh tgk bintang2 di langit... tp byg kan la kalu tgk berak tetibe ujan? hahaha... tk payah jirus air la..

MariaKarim said...

gua ada experience tengah ekg ekg ekg tetiba hujan masa tengah kritikal ... gua serba salah nak stop ... dah terkeluar separuh ... (iii.... pengotornya) akhirnya gua pasrah egk egk dalam hujan beb lagi nikmat.....

aadk jempol said...

haahaha... laen kali nk berak bwk la payung... pehhh....

fadhilah said...

aadk ni kang, ado yg kono korban maso raya aji nanti. den paling tak boleh lupa pasal kat situ la den sekolah tadika cino, nak buek camno orang melayu ada berapa kerat je, kena la campur dengan orang cino. Ingat lagi mak jual nasi lemak dengan karipap, gentel karipap sampai malam, bila mak tertidur abah ambil sikit tepung dan baling pada mak, sangat sedih bila ingat kembali waktu tu pasal "we are happy famili" sebelum Sunami melanda.

aadk jempol said...

den ponah ingat berak atas surat kabar lama kat umah wan yg mane ntah. tp time tu nk jumpe wan pun kene sorok2 dari arwah atuk... hahaha... 1st time mak den kow tim ngan den jgn bg tau arwah... hahaha

MariaKarim said...

gua pun sama beb... anak mana tak rindu mak beb... malami lepas kelas malam kat itm gua shoot pergi ceras tolong mak niaga Nasi lemak kat Petronas... balik lewat malam arwah tanya ada discussion..nak wat camna dua dua gua sayang..beb ...pengalaman tu memeng byk mengajar beb... ni air mata gue nak keluar beb hu hu hu minta tisu

MariaKarim said...

gua tak leh lupa sampai ari ni lagu cina tadika wok tapam belajar, ik, ekr,sun, sirt, u liu , chi, wo tapen yo cai nali cai ce li cai celi ik, ekr ,sun sirt ,u ,liu cik..masa kat air kuning. kat air kuning kita tak ada tv yang ada satu radio transitor pakai bateri...sapa beli ekg... sodap hari hari makan roti panjang MARA


Blogger Layouts by Isnaini Dot Com. Powered by Blogger and Supported by Doocu.Com - Free PDF upload and share